Abstract | Pojam poduzetništva definira se kao proces stvaranja nove vrijednosti različitih resursa, a
koji značajno pridonosi gospodarskom rastu zemlje i razvoju društva općenito. Otvaranje radnih
mjesta, poticanje zapošljavanja te korištenje znanja i vještina za potrebe stvaranja inovativnih
proizvoda i usluga nema samo utjecaj na nacionalno gospodarstvo, već i na ono globalno. Nadalje,
činjenica je kako značajan utjecaj na poslovanje određenog poduzeća ima poduzetnička, odnosno
poslovna okolina. U Republici Hrvatskoj poslovna okolina predstavlja svojevrstan granični faktor
ključan za razvoj poduzetništva. Prilagodba poduzeća od posebne je važnosti u analizi vanjskih
čimbenika okoline. U ovom radu poslovna okolina promatra se u međunarodnoj perspektivi i to
kroz elemente konceptualnog okvira GEM istraživanja. Predmet analize je Republika Hrvatska i
njezini konkurenti. Za potrebe analize poduzetničkog okruženja Republike Hrvatske, Bugarske,
Rumunjske, Slovenije, Slovačke i Mađarske analizirani su sljedeći pokazatelji: ukupna rana
poduzetnička aktivnost dobivena TEA indeksom, zatim poduzetnička aktivnost po kriteriju
rodnosti mjerena TEA indeksom, motivacijski indeks, razlozi za ulazak u poduzetničku aktivnosti
(uočene prilike ili nužnosti), poduzetničke namjere, percipirane prilike, odnosno mogućnosti,
percipirane sposobnosti, učešće ''odraslih'' poduzeća i stopa odrastanja, strah od neuspjeha, visok
status uspješnih poduzetnika, poduzetništvo kao karijera te relativno noviji pokazatelj, a to je NECI
indeks. Prilikom analize poduzetničkog okruženja Republike Hrvatske, Bosne i Hercegovine te
Srbije analizirali su se sljedeći pokazatelji: globalni indeks inovativnosti (GII), položaj odabranih
zemalja na rang ljestvici Doing Business istraživanja i bodovni rezultati te indeks percepcije
korupcije za odabrane zemlje. |