Sažetak | Promet predstavlja ukupnost različitih prijevoznih, poštansko-telegrafsko-telefonskih
usluga, koje kao samostalne gospodarske djelatnosti imaju korisni učinak u premještanju
materijalnih dobara, prijevozu ljudi, prijenosu vijesti i izmjeni misli. Proizvodnost rada,
ekonomičnost, rentabilnost i likvidnost mjerila su uspješnosti poslovanja svakog poduzeća, bilo
kojoj grani djelatnosti ono pripadalo. Zajednička karakteristika svih tih metoda mjerenja
uspješnosti poslovanja je to što se njima što bolje nastoji izraziti poslovni uspjeh poduzeća.
Proizvodnost se općenito definira kao omjer obujma outputa (finalnih proizvoda, proizvodnje) i
obujma inputa (proizvodnih faktora) utrošenih u proizvodnji. Obujam u ovom slučaju znači da se
uspoređuju količine, odnosno realne veličine i to ili u fizičkim jedinicama (broj radnika, broj sati
rada, broj proizvoda) ili u obliku vrijednosti pri čemu se kod usporedbi tijekom vremena treba
ukloniti utjecaj promjene cijena. Razlikuje se naturalna metoda mjerenja produktivnosti,
vrijednosna te radna metoda. S ciljem uspoređivanja proizvodnosti rada nužno je napraviti plan
rada, u različitim vremenskim razdobljima, u odnosu na srodna poduzeća, skupine poduzeća i
slično. Razlikuju se tri osnovne vrste uspoređivanja, a to su plansko uspoređivanje, vremensko i
prostorno. Proizvodnost rada važan je ekonomski pokazatelj koji je usko povezan s ekonomskim
rastom, konkurentnošću i životnim standardom poduzeća. |